среда, 20 августа 2014 г.

Coursera - "Публічні виступи". Блок 1

Почав проходити різні он-лайн курси для загального саморозвитку і вирішив ділитися своїми конспектами по темі, раптом кому буде цікаво. Буду публікувати їх блоками, після проходження чергової теми. Почну з того, як виступати перед публікою. Блок 1

     По суті, ми проводимо публічні виступи щодня - вдома, в барі з друзями, в магазині чи під час торгів на блошиному ринку. Різниця тільки в оточені, в декораціях. Але бути хорошим побутовим оратором, зовсім не значить що можна бути хорошим оратором перед великою аудиторією, або перед своїм босом. Курс орієнтований не на те, щоб дати універсальні рецепти як виступати при тих чи інших обставинах, за різних умов. Це нереально. Він орієнтований на те, щоб дати основні навички які можна застосовувати та модифікувати під власні обставини. Курс має дві основні цілі:
  1. Навчити створювати чіткі презентації
  2. Навчити доносити їх так, щоб активізувати аудиторію (отримати відгук)

Перед оратором стоїть декілька обмежень, з якими йому доводиться рахуватись:
  • Тема (потрібно знати що про що казати)
  • Аудиторія (хто перед вами сидить і що вони очікують почути)
  • Можливості (перегукується з попередніми пунктами, що потрібно або не потрібно казати аудиторії - про котів на бізнес зустрічі все ж не варто говорити - потрібно для побудови композиції виступу)
  • Установки (приміщення де ви виступаєте - від атмосфери до акустики та додаткових можливостей)
  • Довіра до оратора (багато факторів від зовнішнього вигляду, до інтонації та жестикуляції

    Але не потрібно всі ці пункти канонізувати -вони гнучкі та про них можна і забувати (в залежності від ситуації та власних відчуттів).


     У слова "Риторика" є дуже багато визначень, але найбільш сучасне і актуальне є визначення Герарда Хаусера - "Риторика це зв'язок, що намагається узгоджувати соціальні дії. Метою її є вплив на вибір людини з конкретних питань, які потребують негайної уваги."
[По суті це вербальний вплив на думки людей. безболісний вплив на людський вибір за допомогою словесних переконань]

     Риторика виникла ще в античності і має сильні традиції свого ремесла. Саме ці традиції і допомагають нам оволодівати мистецтвом публічних виступів. І це мистецтво має три основні складові: інструкція (чітка схема побудови виступу), наслідування (вироблення власного стилю починається з наслідування тих прийомів які ви вважаєте найбільш ефективними), практика (практика всьому голова)

     Хороший виступ не з'являється на світ вже повністю готовим та відшліфованим. Він розвивається
  1. Задумка (Ідея яку ви хочете донести, вибір фактів та аргументації, виділення найголовнішого, пошук користі яку принесе ваш виступ)
  2. Композиція (з чого почнеться і чим закінчиться ваш виступ, розставляння пріоритетів, акцентів, побудова виступу таким чином, аби слухач завжди був в тонусі і слухав, бо в нього немає можливості повернутися на 5 хвилин в минуле і ще раз прослухати уривок)
  3. Стиль (якими словами ми будемо говорити, довгі чи короткі речення, терміни)
  4. Пам'ять (хороший виступ проговорюється перед публікою, а не читається)
  5. Донесення (Продумати свій виступ від інтонації та жестів, до траекторії ходіння на сцені, або стояння)

     Пряма ораторського виступу має два краї. На одному з них знаходиться орієнтація на виступ, на другом - орієнтація на спілкування.
     Орієнтація на виступ більш літературний, він має на увазі наявність повного тексту виступу, його запам'ятовування або вичитування, розмову перед аудиторією, а також такі виступи є дуже нервово напруженими, адже помилка лишається помилкою.
     Орієнтація на спілкування більш усний жанр. Він передбачає лише загальну структуру (план) виступу, інтерактивний виступ з залученням глядачів, розмову з аудиторією. Також, такі виступи є менш нервово напружені, адже будь-яку помилку можна перетворити на предмет для обговорення та пожвавлення аудиторії.
     Хороший виступ знаходиться десь посередині. Ідеальний переміщується від одного краю до іншого, в залежності від композиційних  та цільових потреб.

    Головне пам'ятати, що публічний виступ - це ораторське мистецтво, тобто потрібно говорити, а не читати. До того ж читання виступу може зробити його незрозумілим для слухачів. Друкований текст має багато візуального сміття, яке може збивати - це коми, двокрапки, виділення жирним, інтонаційні знаки. Тому потрібно запам'ятовувати. Головне не заучувати. Дуже важливо орієнтуватися в темі та пам'ятати план, при дотриманні цих двох умов ви вже на пів-шляху до гарного виступу.

Також, дуже доречним буде тренуватися перед веб-камерою і записувати себе. Робити це потрібно з першого дублю і не зважати на запинки та екання-бекання (інколи вони проходять непомітно та не стають завадою хорошому виступу. Але не завжди). Свої відео час від часу потрібно переглядати, аналізувати і робити висновки.

Комментариев нет:

Отправить комментарий